tisdag 10 maj 2011

Kortisoltest och andra prover

Hej kära läsare!

Jag är så ledsen att jag inte skrivit på länge! Det tär på krafterna att organisera en flytt samtidigt som man har 2 barn under 3 år, varav ett har problem med kronisk förstoppning och magkramper så man måste åka in till sjukhuset titt som tätt. Slut på klagandet! Nu är jag här : )

Vad har då hänt sedan mitt senaste inlägg?

- Jag går fortfarande bara på 1 ounce AT eftersom jag inte vill höja dosen förrän mina kortisolvärden är bättre.

- Jag fick tillbaka mitt tredje kortisoltest från Scandlab som visade att 3 av 4 värden var bra, men lite i underkant. Mitt värde taget kl 12:00 var för lågt och enligt analysen så innebär det "a degree of adrenal hypofunction with decreased adaptive response". Resultatet tänker jag skicka till Finland och höra vad de säger. Dessutom ska jag göra ett Synachtentest på torsdag eftersom min endokrinolog sa att värdet av mitt S-kortisol låg i en "gråzon". Addison har jag inte men jag är nästan säker på att jag lider av så kallad "Adrenal Fatigue".

- Jag fick tillbaka mina prover på Prolaktin, Gh, igf-1 och glutenintolerans och de låg alla inom referensvärdena. Först blev jag lite besviken, för man vill ju ändå ha en diagnos som man kan "ta på" men samtidigt är det skönt för om hormonvärdena varit dåliga kunde det ju tyda på en hypofystumör.

- Jag har börjat med Anna Skippers viktpaket och på 5 dagar gått ner 1,5 kg! Dessutom känner jag mig piggare utan snabba kolhydrater och har nu 2 dagar i rad lyckats klara mig utan att vila på dagen! Jag känner mig också mindre yr och blodsockret är mer stabilt. Tänk vad socker kan göra mot kroppen!

Tips till alla "sköldpaddor"
- Gör Scandlabs kortisoltest! Skölj inte munnen under provtagningen, för då kan kortisolvärdena spädas ut med vatten och bli missvisande. Det gjorde jag på mitt första test och det blev en dyr läxa.
- Läs om "Adrenal Fatigue" på Dr Lam's hemsida www.drlam.com!
- Ät mindre snabba kolhydrater och mer protein och fett!

Till alla er som skrivit och undrat om behandlingen i Finland så lovar jag att skriva och svara så fort som möjligt. Jag har inte publicerat era kommentarer eftersom ni bifogat era privata e-mail adresser, men skriv gärna och berätta om det är ok att jag publicerar dem.

Stor kram till alla "sköldpaddor" från mig!

/Anna

3 kommentarer:

  1. Hej Anna,

    Lite utanför ämnet kanske, men när du skrev om ditt barns kroniska förstoppning så tänkte jag "undrar om sköldkörtelprover är tagna på barnet". Bara som ett tips.

    Kram,
    Eva Sa

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Först och främst vill jag bara säga att jag är så glad att du är min första följare! Dessutom är det väldigt roligt att det är DU eftersom jag lärt mig enormt mycket av din blogg och det var genom den som jag förstod att jag led av sköldkörtelbekymmer. Tusen tack för all hjälp!

    Jag bad läkaren ta ett TSH på min dotter eftersom jag hade samma vaga misstanke och det låg på 1,4 så helt normalt (i alla fall inom den traditionella vården..).

    Stor Kram
    Anna

    SvaraRadera
  3. jag håller tummar och tår för dig Anna! kram kram från skåne

    SvaraRadera