tisdag 19 april 2011

Gehör!

Hej alla "sköldpaddor"!

Äntligen har våren kommit och värmen med den! Det är självklart mest positivt att man slipper bylsa på sig lager av kläder och att man kan umgås utomhus utan att frysa men samtidigt är det lite ångestfyllt. Det är ångestfyllt eftersom jag sedan sjukdomens utbrott har blivit så svullen och gått upp en massa i vikt. Jag trivs inte riktigt med min kropp just nu och funderar faktiskt på att beställa Anna Skippers viktpaket. Någon som har provat det?

Jag har fått gehör hos endokrinologen och fastän jag vill skrika av glädje så vågar jag inte ropa hej än. När jag skriver gehör, så menar jag varken att jag fått en diagnos eller behandling men nu känns det faktiskt som om läkaren tar mig på allvar. Under min andra graviditet så blev jag remitterad till endokrinologen som egentligen inte tyckte att jag hörde hemma där. Läkaren ville dock inte "släppa" mig eftersom jag var gravid och hade påbörjat behandling med relarivt höga doser av Levaxin. Under en graviditet är det av naturliga skäl svårt att tolka provsvar tagna på kroppens alla hormoner, så inte förrän nu (8 månader senare) har det varit aktuellt att reagera på resultaten. Det visade sig att mitt morgonvärde av S-kortisol var tillräckligt lågt för att kräva ytterligare utredning i form av ett Synachtentest.

Resultatet är ju också i linje med det som Scandlab funnit, dvs. att mina kortisolvärden varit mer än fördubblade under graviditeten. Det ska bli väldigt intressant att se vad salivkortisolprovet visar när jag får resultaten från Scandlab! Förutom utökad analys av mina kortisolvärden så ska även tillväxthormon samt prolaktin undersökas. Äntligen händer det något!

För er som undrar var jag får min medicin ifrån, så har jag haft möjligheten att besöka en läkare på antioxidantkliniken i Helsinki som skriver ut Armour Thyroid till mig.

Njut av vårvärmen!

/Anna

6 kommentarer:

  1. Är det enklare att få det utskrivet i Finland än i Sverige? Jag hittar bara deras finska sida och jag förstår ej finska. Kan du tipsa lite hur man går tillväga för att få till ett besök o få det utskrivet? Jag går hos en läkare här i Sverige men här är det i princip omöjligt att få det utskrivet så jag har beställt det själv men nu har det blir svårare. Jag mår så mycket bättre med NT än Levaxinet så jag vill helst inte gå tillbaka till det.

    SvaraRadera
  2. Anna, va skönt att fått gehöv! Jag är glad för din skull =) (och följer idn blogg :) )

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ja det är mycket lättare att få det utskrivet i Finland. Om du vill översätta sidan så kan du använda google translate. Du kan ringa receptionen i Helsinki 00358 96226450 och berätta om dina problem så tror jag garanterat att du kan få hjälp. Om du vill ha mer info så kan du ge mig din e-mail adress så skriver jag lite mer.
    Kram : )

    SvaraRadera
  4. Tack Anna, skickar gärna min mailadress men hittar inte länken till din? Jag är iaf en följare så jag tror att det går att skicka ett mail till mig där.

    Tusen tack - då kan jag berätta lite mer

    SvaraRadera
  5. Hej, jag skulle vara mycket intresserad av hur det går för dig med AT och mer information om antioxidantkliniken i Helsingfors, kommer åka tid om de kan ta emot och hjälpa mig att få medicin.Vad har du för epostadress, så kan jag maila dig och kanske få mera info. Hoppas att du mår mycket mycket bättre!

    SvaraRadera
  6. Hej Evson!
    Min e-mail adress hittar du allra längst ner på sidan: motljusaretider@hotmail.com.
    Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om min resa till Finland eftersom många har bett om information. Du är självklart välkommen att maila mig!
    Kram Anna

    SvaraRadera