måndag 4 april 2011

Premiär!

Godmorgon och välkomna hit!

Så spännande det känns att få skriva de första raderna i min nya blog!
Avsikten är att ni ska kunna följa min resa mot bättre hälsa.
Jag hoppas kunna inspirera och hjälpa andra "sköldpaddor", samtidigt som jag får skriva av mig och förhoppningsvis får någon att bolla tankar och idéer med.

Under min första graviditet i 2008 drabbades jag av en förlamande trötthet som inte gick över. En extrem trötthet som aldrig ger vika, hur länge man än sover. Enligt vården så är jag frisk som en nötkärna!

Efter tester hos ett privat lab fick jag reda på att både min sköldkörtel och mina binjurar går på lågvarv. Sedan dess har jag provat Levaxin utan förbättring och nu har jag äntligen påbörjat min behandling med NDT (Armour Thyroid) samt kompletterande kosttillskott för både sköldkörtel och binjurar. Tanken är att jag ska trappa upp medicinen sakteligen samtidigt som jag tar tempen tre gånger om dagen. Det ska bli så spännande!

Än en gång så är ni hjärtligt välkomna hit till min blog och jag hoppas vi kan få mycket positivt utbyte av varandra! Vi "sköldpaddor" går "Mot ljusare tider" tillsammans!

/Anna

PS: Senare följer en mer detaljerad beskrivning av mig och min hälsa.

9 kommentarer:

  1. Hej Anna,

    Jag har samma symtom som du har. Trött, muskelvärk många diffusa symtom. Jag har ätit Levaxin i 3-4 år men känner ingen förbättring. Min läkare är helt ointresserad trots att mitt TSH ligger på 9.

    Det ska bli intressant att följa din behandling med NDT. Beskriv gärna var du får tag på det och hur du kombinerar det med Levaxin.
    Mvh Ken

    SvaraRadera
  2. Hej Ken!

    Du är den första som kommenterar på min blogg, vad roligt!! Ett tsh på 9, det är ju helt galet!! Är det en endokrinolog som tycker att det är normalt? Hur mycket Levaxin tar du?
    Jag har fått Armour Thyroid från en läkare i Finland, men man kan köpa liknande preparat på nätet också.

    Mvh
    Anna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Spännande att få följa dig och din resa mot ett förhoppningsvis bättre måeende!
    Jag har själv levaxinbehandlad hypothyreos men mår definitvt inte bra. Troligen är det hypometabolism som orsakar mitt dåliga mående. Men det vill ingen doktor jag träffat befatta sig med...
    Hoppas verkligen att det sker en förändring för dig snart!
    /Christine

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!
    Jag skall oxå hänga på att följa din blogg.. har ätit levaxin i 1½ år och inte haft ett normalt prov en enda gång.. har TSH på 7.8 just nu när jag äter 125ug. Skall på nästa samtal nästa vecka, skall verkligen försöka få andra preparat istället.

    Jag bloggar oxå, började på min för två dagar sen, välkommen och massor av lycka till!

    kramar från skåne

    SvaraRadera
  5. Hej Anna,

    Jag vill också följa din blogg. Lägger till den i min blogglista på Sköldkörtelsidan.

    Lycka till med skrivandet!

    Hälsar Eva

    SvaraRadera
  6. Hej igen, Jag fick just ett nytt svar på mina prover med ett TSH på 11 och kommer antagligen att få Levaxin på 100ug, har haft 75ug i mer än ett år. Som sagt jag känner mig allt annat än pigg. Äter vitaminer och kosttillskott men vet inte om det gör så stor nytta. Enligt min naturläkare är det binjurarna som inte funkar normalt. Mvh Ken

    SvaraRadera
  7. Så glad jag blir att så många "sköldpaddor" har hittat min blogg! Det inspirerar verkligen! Mvh Anna : )

    SvaraRadera
  8. Hej Ken! Har du provat Scandlabs kortisoltest? Det är ju ganska dyrt, men det kan vara värt att få bekräftat om man har utmattade binjurar.
    Vänliga hälsningar Anna

    SvaraRadera
  9. Hej igen Anna,

    Nu har jag anmält mig som följare till din blogg. Den första! (Kom igen nu, ni andra som läser här!).

    Om du vill ha inspiration till fler länkar så har jag samlat en del på skoldkortel.blogspot.com (i vänster- och högermenyerna där). Ta vad du vill ha.

    Inget kopieringsskydd eller så vill jag ha, varken till bild eller text. Mitt mål är att sprida information. Ju fler vi är som hjälps åt, desto bättre.

    Kram Eva

    SvaraRadera